مجله پزشکی 2

تمنای وصال

بارداری بدون داشتن تخمدان!!

براساس گزارش پزشکان معالج این زن، این امر بسیار باور نکردنی است و بارداری بدون داشتن تخمدان برای اولین بار است که در سراسر جهان روی می دهد.
زنی علی رغم نداشتن تخمدان باردار شد.

به نقل از یو پی آی، یک زن اسپانیایی پس از این که هر دو تخمدانش را بر داشته بود، باردار شد.

براساس گزارش پزشکان معالج این زن، این امر بسیار باور نکردنی است و بارداری بدون داشتن تخمدان برای اولین بار است که در سراسر جهان روی می دهد.

زن 31 اسپانیایی به سبب ابتلا به سرطان تخمدان مجبور به تخلیه هر دو تخمدانش می شود، پزشکان معالج وی موفق به پاک سازی یک تکه بسیار کوچکی از تخمدان این زن 31 ساله می شوند و آن نکه را فریز می کنند و پس از این که تومورهای سرطانی در بدن این زن از بین می رود تخمدان فریز شده زن را دوباره به وی پیوند می زنند و در کمال ناباوری متوجه می شوند که این زن پس از گذشت چند ماه باردار می شود.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

حقیقت شگفت انگیز درباره عطسه !

لاریسا معمولاً نه فقط یکبار، نه دوبار، بلکه سه بار پشت سر هم عطسه می کند. به محض اینکه وارد اتومبیل می‌شود، اگر هوای بیرون آفتابی باشد عطسه‌اش می‌‌‌گیرد. پدرش هم همینطور است. وقتی یک آدامس نعنایی دهانش می‌اندازد هم وضع همینطور است.

لاریسا که 30 سال دارد، تنها کسی نیست که این وضع را دارد. خیلی‌ها در زمان‌های خاص عطسه‌شان می‌گیرد مثلاً بعد از ورزش کردن، برداشتن ابرویشان، زیر نور آفتاب و ...

در زیر به دلایل اینکه چرا در زمان‌های عجیب عطسه‌مان می‌گیرد اشاره می‌کنیم.

1. عطسه کردن از اعصابتان شروع می‌شود. این را نیل کائو متخصص آلرژی و آسم در مرکز آسم و آلرژی گرین ویل می‌گوید.

او اینطور توضیح می دهد که سیستم عصبی همه افراد به یک طریق یکسان سیم‌کشی شده است اما پیام‌هایی که در طول این عصب‌ها حرکت می‌کنند، راه‌های متفاوتی برای رفت‌و‌آمد به مغز انتخاب می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود عادت عطسه کردن در افراد مختلف متفاوت باشد.

او می‌گوید، "این انتقال عصب‌هاست که به مغزتان می‌گوید که چیزی در بینی شما هست که باید بیرون بیاید!"

2. عطسه کردن از بدنتان محافظت می‌کند. دکتر کائو می‌گوید، "عطسه کردن بخش مهمی از فرایند ایمنی بدن است که کمک می‌کند سالم بمانید."

عطسه با پاک کردن بینی از باکتری‌ها و ویروس‌ها از بدنتان محافظت می‌کند. وقتی چیزی وارد بینی شما می‌شود یا با محرکی روبه‌رو می شوید که مرکز عطسه که در پایین ساقه مغز قرار گرفته‌است در مغزتان را تحریک می‌کند، پیام‌هایی سریعاً برای بستن گلو، چشم‌ها و دهانتان فرستاده می‌شود. سپس، عضلات سینه‌تان شدیداً منقبض می‌شوند و بعد عضلات گلویتان به سرعت باز و آزاد می‌‌شوند. درنتیجه این، هوا — به همراه بزاق و ماده مخاطی — با شدت از دهان و بینی‌تان بیرون می‌آید. و همین می‌شود که عطسه می‌کنید.

3. عطسه سریع اتفاق می افتد. عطسه ها با سرعت 161 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند. یک عطسه می‌تواند 100،000 میکروب را وارد هوا کند.

4. برداشتن ابرو ممکن است موجب عطسه شود. برداشتن ابرو روی عصبی در صورتتان که مسیر بینی را تامین می‌کند اثر می‌گذارد. و در نتیجه عطسه می‌کنید.

5. هیچوقت در خواب عطسه نمی‌کنید. وقتی می‌خوابید، اعصاب عطسه هم می‌خوابند و این یعنی وقتی خوابید معمولاً عطسه نمی‌کنید.

6. ورزش ممکن است عطسه‌تان بیندازد. دکتر کائو اعتقاد دارد که ورزش موجب عطسه کردن می‌شود. او می‌گوید، وقتی بیش از حد به جسمتان فشار می‌آورید، تنفستان زیاد می‌شود و درنتیجه، بینی و دهانتان خشک می‌شود. به این ترتیب، بینی شما با شروع به ترشح که موجب عطسه می‌شود به این مسئله واکنش می‌دهد.

7. طولانی‌ترین عطسه : 978 روز که توسط دونا گرفیت از انگلستان به ثبت رسیده است.

8. نور آفتاب موجب عطسه کردن می‌شود. نورآفتاب باعث می‌شود که یکی از هر سه نفر به عطسه بیفتند. البته حساسیت به نورآفتاب مسئله ای ارثی است — این هم یک چیز دیگر که می‌توانید گردن پدر ‌و ‌‌‌مادرتان بیندازید!

9. رابطه جنسی هم می‌تواند محرک عطسه باشد. بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد. محققان باور دارند که تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک در برخی افراد پیام‌هایی ارسال می‌کند که نه فقط باعث می‌شود این افراد از رابطه جنسی خود لذت ببرند، بلکه بعد از اتمام آن عطسه کنند.

10. پرعطسه‌ترین حیوان : ایگوانا. طبق تحقیقات ایگوانا بیشتر از سایر حیوانات عطسه می‌کند. عطسه کردن معمولاً برای بیرون کردن برخی نمک‌های خاص که از محصولات فرعی فرایندهای گوارشی آنهاست اتفاق می‌افتد.

11. چطور عطسه را متوقف کنید؟ بااینکه هنوز ثابت نشده است اما نفس کشیدن از راه دهان و گرفتن بینی در آن زمان می‌تواند چاره‌ساز باشد.

خرافات مربوط به عطسه
گذشته از این واقعیت‌های عجیب درمورد عطسه، خرافات زیادی هم درمورد عطسه وجود دارد.

بعنوان مثال، درست نیست که وقتی عطسه می‌کنید قلبتان می‌ایستد. وقتی سینه‌تان به خاطر عطسه منقبض می‌شود، جریان خونتان هم موقتاً منقبض می‌شود. درنتیجه، ریتم قلبتان تغییر می‌کند اما توقف نمی‌کند.

و وقتی عطسه می‌کنید کره چشمتان بیرون نخواهد پرید. بعضی افراد موقع عطسه کردن به طور طبیعی چشم‌هایشان را می‌بندند اما اگر بتوانند آنرا باز نگه دارند، چشم‌هایشان بیرون نخواهد پرید! دکتر کائو می‌گوید، "بااینکه فشارخون پشت چشم موقع عطسه کردن کمی بالا می‌رود اما آنقدر زیاد نیست که چشم‌هایتان را از حدقه بیرون کند."

خیلی‌ها هم عقیده دارند وقتی عطسه می‌کنید باید کاری که مشغول انجام آن هستید را متوقف نموده و صبر نمایید برخی نیز اعتقاد دارند دوستی به ملاقاتتان می‌آید و اگر گربه‌تان عطسه کند باران خواهد آمد.

درمورد گفتن واژه عافیت باشید بعد از عطسه به همدیگر، دکتر وود توضیح می‌دهد که واژه عطسه به یونانی "pneuma” به معنای روح می‌باشد.

او می‌گوید، "دعای خیر عافیت باشد بعد از عطسه از عقاید قدیمی است. در گذشته عطسه را تجربه‌ای نزدیک به مرگ می‌پنداشتند و تصور می‌کردند که دعای خیر روح فرد را از بیرون شدن از بدنش نجات می‌دهد و از وارد شدن شیطان به بدنش جلوگیری می‌کند.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

استرس مسری است!


 
محققان دانشگاه هاوایی در بررسیهای خود نشان دادند که استرس همانند سرماخوردگی مسری است و افرادی که به ویروس استرس مبتلا می شوند آن را به دیگران انتقال می دهند.

رییس شما ناگهان و نفس زنان وارد دفتر شما می شود و خود به خود شما را عصبی می کند.همسرتان پشت میز می نشیند و شروع به حرف زدن درباره مشکلات زندگی می کند و به این ترتیب برای شام یک بشقاب اضطراب را به شما می دهد.

درحقیقت "استرس" همانند سرماخوردگی واگیردار است که مستقیماً از فرد زیر فشار استرس به سیستم عصبی و روانی فرد مقابل منتقل می شود. از نظر فنی به این پدیده "استرس کنش پذیر" گفته می شود که اکنون گروهی از محققان دانشگاه هاوایی در بررسیهای خود خطرات این پدیده را مورد بررسی قرار دادند.

این محققان در تحقیقاتی با عنوان "واگیری احساسی" نشان دادند که استرس همانند یک بیماری رفتار می کند. در ابتدا یک ناقل اولیه وجود دارد که دیگران را آلوده می کند و دیگران به اندازه ای این استرس را با خود حمل می کنند تا همانند بمب منفجر شوند و آن را به افراد دیگری منتقل کنند.

این روانشناسان در این خصوص توضیح دادند: "افرادی هستند که قادرند با سرعت شگفت انگیزی از حالات چهره، صدا و وضعیت روحی دیگران تقلید کنند. این افراد کسانی هستند که قادرند به طور احساسی خود را در زندگی دیگران شریک کنند."

پدیده استرس کنش پذیر در زنان بیش از مردان مشاهده می شود که روزنامه ها از آن با عنوان "واگیری احساسی زنانه" یاد می کنند. درحالی که این اثر در مردان کمتر دیده می شود.

علت این مسئله احتمالاً این است که زنان از توانایی بالاتری در شریک شدن با رنجهای دیگران برخوردارند. اما مشکل اساسی از اینجا شکل می گیرد که این احساسات منفی هستند و اگر در دفعات بالایی تجربه شوند توانایی مقاومت در برابر آنها سست شده و موجب می شود که فرد "آلوده" ناگهان رفتاری از خود نشان دهد که مشابه رفتار فردی است که استرس اولیه را وارد کرده است.

برخلاف قرن بیستم که از افسردگی به عنوان "آفت قرن" یاد می شد، استرس "آفت قرن 21" است.

یکی از مواردی که در این تحقیق گزارش آن اعلام شده است مربوط به زن جوان 26 ساله ای است که متاهل است، در لندن کار می کند و در زندگی زناشویی خود احساس خوشبختی می کند.

این زن پس از اینکه یک سلسله از داستانهای مربوط به مشکلات زناشویی همکار خود را شنید به دلیل مشکلاتی که در واقع مربوط به یک خانواده دیگر بود با شوهرش به شدت دعوا کرد.

برپایه این گزارش، انگلیسی هایی که به طور متوسط 48 ساعت در هفته کار می کنند با مشکلات حاد استرس مواجهند.

چند ماه قبل، نتایج تحقیقات دیگری که توسط پژوهشگران آکادمی علوم فنلاند در "ژورنال اروپایی روانشناسی رشد" منتشر شد نشان داد که کودکان با افت تحصیلی، تاوان استرس و فشارهای عصبی والدین خود را پرداخت می کنند.

محققان فنلاندی از بیش از 500 نوجوان و خانواده های آنها مصاحبه گرفتند. پاسخهای شرکت کنندگان در این تحقیق نشان داد والدینی که با یک پریشانی فیزیکی و احساسی زندگی می کنند بیشترین احتمال را دارند که به ویژه فرزندان هم جنس خود را به ویروس استرس آلوده کنند.

تحقیقات دیگری که توسط "انجمن ملی صنایع دارویی خود درمانی" ایتالیا بر روی گروهی از افراد بین 18 تا 64 سال انجام شد، نشان داد که استرس به 0.8 افراد (بیشتر زنان) آسیب می رساند.

58 درصد از مصاحبه شوندگان این تحقیق اظهار داشتند که سطح استرس آنها در سالهای اخیر افزایش یافته است که بیشتر به دلیل شرایط کار (54 درصد) و مشکلات اقتصادی (46 درصد) بوده است.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "این پدیده ای است که به طور قطعی رو به افزایش است، اما استرس به خودی خود بیماری نیست. بلکه یک واکنش پیچیده ارگانیسم است که می تواند به روش ناهنجاری توسعه یابد و منجر به بروز پریشانی و بیماری (حتی جسمی) شده و در نهایت به فرسودگی ختم شود."

همچنین افرادی هستند که ظاهری بسیار صبور دارند. این افراد به حرفهای دیگران با شکیبایی بالایی گوش می دهند، فشارهای روحی را تحمل می کنند و به ندرت واکنشهای استرسی دارند.

این انسانهای صبور که در 90 درصد از زمان یک مکالمه در نقش شنونده و تنها 10 درصد از آن در مقام گوینده ظاهر می شوند، به یک روش کنش پذیر استرس دیگران را در خود نگه می دارند و به طور معمول خود را شاد و فعال نشان می دهند، اما در نهایت صبر آنها پایان یافته و همانند یک بمب منفجر می شوند


http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

استفاده از لیزر برای تغییر رنگ چشم!!

«گرگ هومر» از مرکز پزشکی «استروما» در کالیفرنیا می‌گوید شیوه درمانی جدید وی با عنوان «چشمان درخشان» می‌تواند جایگزینی دائمی برای لنزهای رنگی چشم‌ها باشد.

در این شیوه درمانی از لیزر برای رنگدانه‌های قهوه‌ای رنگ ملانین از لایه بیرونی عنبیه استفاده می‌شود و به این شکل رنگدانه‌های آبی فرصت پیدا می‌کنند طی دو تا سه هفته جایگزین رنگدانه‌های قهوه‌ای شوند اما این جراحی غیر قابل بازگشت است زیرا رنگدانه‌های قهوه‌ای دیگر نمی‌توانند رشد کرده و جایگزین رنگ آبی شوند.

رنگ چشم افراد با چشمان قهوه‌ای رایجترین رنگ چشم در جهان به شمار می‌رود. افراد چشم آبی نیز در چشمان خود ملانین دارند اما این رنگدانه در پس عنبیه انباشته شده است، این به آن معنی است که چشم‌ها طول موج‌های طولانی‌تری از نور را جذب می‌کنند و طول موج‌های کوتاه‌تری را بازتاب می‌دهند.

بر اساس گزارش تلگراف، هومر می‌گوید این جراحی زیبایی سه هزار پوند هزینه خواهد داشت و تا 18 ماه آینده در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت، با این همه به نظر می‌رسد این شیوه همچنان در حال سپری کردن دوران آزمایش‌های بالینی به سر می برد.


http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

کاهش درد با کمک نور

لیزر درمانی از جمله ابزارهایی است که امروز در شاخه‌های مختلف پزشکی از جراحی‌ها گرفته تا کنترل و تسکین درد کاربرد دارد.
در واقع امروز با تحولات و پیشرفت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، لیزر به عنوان یکی از ابزارهای ضد درد به کمک بیماران می‌آید.

دکتر سهیلا مکملی، رئیس انجمن لیزر پزشکی ایران با اشاره به وجود 2 دسته لیزرهای کم‌توان و پرتوان توضیح می‌دهد: لیزرهای پرتوان لیزرهایی است که روی بافت اثر حرارتی دارد و باعث برش، سوزش و تبخیر روی آن می‌شود. در لیزرهای زیبایی و جراحی‌های چشم از این نوع لیزر استفاده می‌شود و به همین دلیل مردم بیشتر با آن آشنا هستند، اما دسته دوم لیزرها، لیزرهای کم‌توان یا لیزرهای ترمیمی است که شدت و توان کمتری دارد.

به گفته وی اصلی‌ترین کاربرد این لیزرها کنترل درد، تسکین و درمان زخم‌هاست. لیزر درمانی در بسیاری از زیرشاخه‌ها کاربرد دارد، اما ممکن است هنوز به عنوان یک روش قطعی درمان توصیه نشود. بنابراین مهم‌ترین موردی که می‌توان درباره لیزرهای ترمیمی گفت، استفاده از آن در کنترل درد و زخم است که کاربرد زیادی دارد.
رئیس انجمن لیزر پزشکی ایران یادآور می‌شود: در ایران کاربرد این لیزرها بیشتر در رده بیماری‌های مفاصل و کنترل زخم‌ها مانند زخم‌های دیابتی، زخم بستر، زخم‌های جراحی و زخم‌های مقاوم به درمان است.
به گفته وی، لیزر یکی از ابزارهای ضد درد است که می‌تواند به عنوان یکی از شیوه‌های کنترل درد در بیماری‌های مفاصل همراه شود و میزان مصرف داروها را کاهش دهد؛ البته حتما استفاده از لیزر باید توسط پزشک تجویز شود. دکتر مکملی با بیان این‌که استفاده از لیزر درد سابقه‌ای 40 ساله دارد، می‌افزاید: دوره‌های درمان با توجه به شرایط بیمار توسط پزشک تعیین می‌شود و پس از آن نیز مدت زمان بی‌دردی بین 3 تا 6 ماه ماندگاری اثر دارد.

لیزر درمانی برای شما ممنوع است!
لیزر درمانی به عنوان یکی از ابزارهای ضد درد، درست مانند دیگر روش‌های درمانی محدودیت‌هایی نیز دارد؛ به این معنی که افراد خاصی در شرایط ویژه نباید از آن استفاده کنند؛ البته گاهی برخی بیماران یا پزشکان به اشتباه و ندانسته لیزر را عامل سرطان می‌دانند، در حالی که به گفته دکتر مکملی لیزر به طور قطع سبب بروز سرطان نمی‌شود.

دکتر مکملی با بیان این‌که موارد منع تا حدود 10 سال پیش به دلیل وجود ناشناخته‌های بسیار در این زمینه تعداد بیشتری بود، می‌گوید: یکی از موارد منع استفاده از لیزر در 3 ماهه اول بارداری است؛ البته این منع استفاده به دلیل مشاهده اثرات ناهنجاری روی جنین نیست و بیشتر به این دلیل است که هنوز به مطالعات بیشتری نیاز داریم؛ به این معنی که در این مورد ندانسته‌های ما بیشتر از دانسته‌هاست. وی توضیح می‌دهد: مادر می‌تواند در 3 ماهه دوم و سوم بارداری برای درمان برخی از دردهای دوران بارداری مانند درد زانو، مچ پا یا مچ دست از لیزر استفاده کند؛ اما توصیه می‌شود در این زمان هم روی اعصاب رحمی تابش نداشته باشند چون باعث تحریک زایمان زودرس می‌شود.

به گفته وی از لیزر به عنوان یکی از ابزارهای کمک در زایمان بدون درد هم می‌تواند استفاده شود.
دکتر مکملی هشدار می‌دهد: به رغم این‌که مطالعات نشان داده است لیزر نمی‌تواند سرطان‌زا باشد، اما اگر فردی سرطان دارد توصیه می‌شود روی توده بدخیم تابش داده نشود؛ البته برای این بیماران با استفاده از تکنیک‌های دیگر می‌شود از لیزر استفاده کرد؛ چون سیستم ایمنی بدن بیمار را تقویت می‌کند و باعث بهبود وضعیت زندگی از نظر اشتها و حال عمومی بیمار می‌شود.
رئیس انجمن لیزر پزشکی درباره مهم‌ترین مورد منعی که توسط انجمن جهانی لیزر مشخص شده است، توضیح می‌دهد: مهم‌ترین مورد، منع استفاده از لیزر توسط پزشکی است که دانش لیزر درمانی ندارد و آموزش‌های لازم و ضروری در این زمینه را ندیده است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:,ساعت توسط یا غایتی فی رغبتی|


Design By : Pichak